90-vuotisjuhla-auto – näin se valmistuu

Tasavuosien kunniaksi Ventoniemelle on tilattu Volvolta juhla-auto, tasokas tilausajobussi. Kurkista tämän sekä tulevien juttujen kautta bussin valmistumisprosessiin: mitä vaiheita korin rakentamiseen kuuluu?

Juhlavuonna asiakkaamme matkustavat vieläkin tasokkaammin

Ventoniemi täyttää ensi vuonna huikeat 90 vuotta, ja tasakymmeniä juhlistetaan tavalla, josta pääsevät nauttimaan myös asiakkaat. Kuten 70- ja 80-vuotisjuhlavuosina, myös tämän vuoden kunniaksi käyttöön saadaan juhla-auto: Volvolta tilattu, hiukan tavallista paremmin varusteltu ja väljyydeltään VIP-luokkaa oleva tilausajobussi.

90-vuotisjuhla-auton valmistus on jo alkanut Volvon sopimustoimittajan Carrus Delta Oy:n tehtaalla Liedossa, ja näillä näkymin auton olisi tarkoitus olla valmis helmikuun alkupuolella. Pääsemme seuraamaan auton valmistumisen etenemistä vaihe vaiheelta, ja ajattelimme, että se saattaisi kiinnostaa myös teitä blogimme lukijoita ja someseuraajia. Esittelemme siis juhla-auton valmistumista alusta loppuun saakka kuvilla höystettynä.

Tervetuloa mukaan seuraamaan!

Hulppeasti tilaa ja kattavat varustelut

Carrus Delta Oy on Pohjoismaiden johtava linjaliikenne- ja turistibussien valmistaja, jonka tehtaalla on valmistettu linja-autokoreja jo yli 80 vuoden ajan. Tasokkaat bussit valmistuvat asiakkaan toiveiden mukaan – kuten tämäkin Ventoniemen juhla-auto.

”Teemme tehtaallamme noin 128 linja-autoa vuodessa yhteensä 190 tuotannon ja konttorin työntekijän voimin, eli yhtä valmistuvaa bussia kohti tarvitaan suunnilleen yhden ihmisen yhden vuoden työtunnit”, kuvailee Harri Varjonen Carrukselta projektin mittaluokkaa.

Ventoniemelle tehtävä juhlabussi on malliltaan Volvo 9700 HD. Pituutta bussilla tulee olemaan vajaat 14 metriä ja se varustetaan 47 istumapaikalla. Valmistuttuaan bussi lähtee Carruksen tehtaalta täysin valmiina Ventoniemen käyttöön, mutta mukaan lähtevät myös tarvittavat osat, joilla bussin voi tarvittaessa muuttaa 57-paikkaiseksi.

”47-paikkaisena bussin matkustajille jää lähes metri jalkatilaa. Penkkiväliä on mahdollista tihentää myöhemmin vaatimusten mukaan. Väljyyden lisäksi mukavuutta bussiin tuovat laadukkaat puolinahkaistuimet, joissa jopa käsinojat on verhoiltu nahalla”, Varjonen kertoo.

Matkustajien viihtyvyyden juhlabussissa takaavat mm. säädettävät valaistukset, USB-pistorasiat, DVD-soitin, kaksi jääkaappia ja kahvinkeitin.

Alustan päälle alkaa muodostua bussin rakenne

Juhlabussin valmistus alkoi sillä, että alusta valmistettiin Ruotsissa Volvon alustatehtaalla. Kun alusta saapui Lietoon Carruksen tehtaalle kuljetuspituudessaan, se katkaistaan ja muokataan oikeaan mittaansa. Pituus määrittyy asiakkaan toiveiden mukaan, ja tässä tapauksessa se on tarkalleen 13,84 metriä.

Seuraavaksi rakennetaan alustan päälle tuleva keskiristikko. Se on käytännössä auton selkäranka, joka määrittelee tavaratilan koon ja auton lattian korkeuden. Carrus Deltan omat suunnittelijat suunnittelevat jokaisen auton kehärakenteen tapauskohtaisesti. Kun keskiristikko on saatu kokoon, päästään vetämään sähköjohtoja, hydrauliikkaputkia ja muuta tekniikkaa paikoilleen.

Samanaikaisesti keskiristikon kanssa on alettu tehdä auton kattoa, joka tehdään johdotuksia ja verhoiluja myöten valmiiksi ns. kattoparvella. Kun auto etenee linjalla, aletaan hitsata myös sivuseiniä kokonaisiksi. Kun seinät saadaan valmiiksi, ne nostetaan auton viereen ja kiinnitetään paikoilleen. Samoin tehdään auton keulalle ja perälle, ja näin rakennelma alkaakin jo saada linja-auton muodon. Kun vielä WC:kin saadaan laitettua sisään, lasketaan katto paikalleen.

Kerromme lisää juhla-auton valmistumisesta Facebookissa sitä mukaa, kun bussi rakentuu. Jos et vielä ole Facebook-seuraajamme, kannattaa aloittaa nyt ja liittyä mukaan täällä ».