Tilausajobussin matka lähtöpisteeseen

Asiakkaallemme tilausajomatka alkaa vasta siitä hetkestä, kun Ventoniemen bussi saapuu hakemaan sovittuun aikaan sovitusta paikasta. Sitä ennen on kuitenkin tehty jo monia toimenpiteitä, joilla varmistetaan matkan onnistuminen turvallisesti ja mutkattomasti.

Ajomestari vastaa tilausajojen, kaluston ja kuljettajien yhdistämisestä

Kalustoomme kuuluu yhteensä yli 50 bussia, joista noin 30:llä ajetaan tilausajoja. Vakituisesti työskenteleviä kuljettajia henkilökuntaamme kuuluu melkein 70, ja vilkkaampina aikoina kuljettajia tarvitaan lähemmäs 100. Jotta jokaiselle asiakkaallemme löytyy oikeaan aikaan kyyti toivottuun kohteeseen, sopivanlainen bussi ja sille kuljettaja, kokonaisuus vaatii ammattitaitoista järjestelyä. Tästä meillä Ventoniemellä huolehtii ajomestarina toimiva Ari Vuorinen.

Ajomestarin homman lisäksi Arilla on kokemusta myös ratin takaa. Hän aloitti Ventoniemellä kuljettajana jo keväällä 2011, ja saatuaan opiskelut loppuun hän siirtyi nykyiseen työhönsä toimiston puolelle keväällä 2015.

”Käytännössä työtäni on tilausajojen suunnittelu. Työvuorolistat meillä on tehty jo etukäteen, mutta yhdistelen sovitut tilausajot ja niiden kuljettajat sekä katson autot linjapuolen vakioreiteille. Päivämme suunnitellaan ja viimeistellään yleensä edellisenä arkipäivänä, joten olemme erittäin joustavia muutosten suhteen. Päivän suunnittelun jälkeen asiakkaalle toimitetaan kuljettajan yhteystiedot, jotta asiakas voi tarvittaessa ottaa yhteyttä suoraan kuljettajaan”, Ari kuvailee.

”Pidemmät tilausajot ja esimerkiksi ulkomaanreissut suunnittelemme toki jo hyvissä ajoin, sillä näihin matkoihin asiakas tarvitsee kuljettaja- ja autotiedot varauksia varten mahdollisimman aikaisin”, Ari lisää.

Kaikkea ei aina voi suunnitella ennakkoon, joten myös nopealla varoituksella tuleviin muutoksiin on varauduttu.

”Poikkeustilanteita varten meillä on käytössä 24h-päivystysnumero. Lisäksi autoissamme on reaaliaikainen seurantajärjestelmä, jonka ansiosta asiakas saa aina tarvittaessa apua ja pystymme löytämään nopean ratkaisun mahdollisissa ongelmatilanteissa”, Ari kertoo.

”Kattava ja luotettava yhteistyöverkosto on myös yrityksellemme erittäin tärkeää. Sen avulla pystymme järjestämään suuremmatkin kuljetuskokonaisuudet silloinkin, kun oma kuljetuskapasiteettimme ei riitä. Ongelmatilanteissa voimme tarvittaessa turvautua yhteistyökumppaniverkostoomme, jolloin löydämme nopeasti apua esimerkiksi autorikon tapahtuessa kaukana omalta varikoltamme.”

Asiakkaiden toiveet ja turvallisuus kaiken keskiössä

Kaikki lähtee liikkeelle oikeanlaisen bussin valitsemisesta asiakkaan tarpeisiin.

”Kun asiakkaan tilaus on koneella, aletaan määrittää sitä, millainen auto tarvitaan. Tähän vaikuttavat erityisesti matkustajamäärä, heidän erityisvaatimuksensa ja mukaan otettavat matkatavarat. Lisäksi pitää katsoa, mitä muita ajoja päivälle on sovittu, jotta kaikki ajot saadaan toteutettua mahdollisimman sujuvasti”, Ari selittää.

Turvallisuus on kaiken lähtökohta, ja siksi jokainen Ventoniemen bussi tarkastetaan ennen sen lähtemistä matkaan asiakkaita hakemaan.

”Erityisesti silloin, kun bussilla ollaan lähdössä pidemmälle reissulle, pyrimme varaamaan autolle vähintään puoli päivää aikaa olla korjaamolla. Siellä se käydään huolellisesti läpi. Ennen jokaista tilausajoa kuljettaja tekee ajoonlähtötarkastuksen, jossa hän tarkastaa moottorin öljyt, nesteet, renkaat, valot ja muut apulaitteet sekä matkustamon siisteyden. Auton on oltava kaikin puolin valmis palvelemaan asiakasta”, Ari sanoo.

”Ykköslähtökohtamme on aina se, että asiakkaita palvellaan turvallisesti. Asiakkaiden tai liikenteen turvallisuuden vaarantavalla autolla ei lähdetä liikkeelle, ja pienetkin viat korjataan pikimmiten. Jos tarkastuksessa havaitaan puutteita, vaihdetaan autoa.”

Turvallisuusnäkökulmien lisäksi Ventoniemellä ollaan tarkkoja siitä, että asiakkaat saavat sen, mitä ovat tilausajoltaan toivoneet.

”Jos asiakkaalla on erityisiä vaatimuksia bussin varustelujen suhteen, katsomme, että myös ne ovat varmasti kunnossa. Katsomme esimerkiksi, että dvd-laitteet ja nettiyhteys toimivat”, Ari sanoo.

Tavoitteena on aina asiakkaan toiveiden mukainen, turvallinen ja mukava matka. Tämän eteen tehdään systemaattisesti töitä huoltamalla bussit säännöllisesti, seuraamalla bussien kuntoa ja raportoimalla havaituista vioista välittömästi sekä käyttämällä viisasta ennakointia ajojen suunnittelussa.

Siksi voitte aina luottavaisin mielin hypätä kyytiimme!