fbpx

Historia

Ventoniemi vuosikymmenten varrella

Ventoniemen matkassa on päässyt lähelle ja kauas yli 90 vuoden ajan, tinkimättömällä laadulla palvelemme asiakkaitamme. Tervetuloa tutustumaan historiaamme.

Kun isoisoisä auton osti…

Ventoniemi-yhtiöt sai alkusysäyksensä 1920-luvulla, kun Mäntsälän Metsä-kulmalla asuvan maanviljelijä perheen 22-vuotias poika huomasi autoilun vievän hänen kiinnostuksensa pois maanviljelyksestä. Kirjoitettiin vuosi 1928, kun tuo nuorimies Väinö Ventoniemi osti ensimmäisen autonsa ja aloitti ammattimaisen taksiautoilun.

1930-luvun alku toi toimintaan muutoksen. Puolustusvoimissa palvellessaan Väinö Ventoniemi oli saanut tuntuman raskaampaan ajoneuvokalustoon ja niinpä taksiauto sai vaihtua kuorma-autoon. Mäntsälästä alkanut tukinajo jatkui Jokelassa, josta tulikin Ventoniemen liiketoiminnan uusi kotipaikka.

1940-luvun alku oli maassamme levotonta aikaa. Puolustusvoimien määräyksestä Väinö Ventoniemi lähti kuorma-autoineen liikennöimään Jäämeren reitille Rovaniemi–Liinahamari. Reitistä muodostui Suomelle ainoa sodanaikainen henkireikä ulkomaailmaan. Vuonna 1943 tuli kuvioihin mukaan myös linja-autoliikenne. Se aloitettiin ns. ”sekajunalla” reitillä Jokela–Hyvinkää–Helsinki. Matkustajia autoon mahtui 10 ja lavalla kulki rahtitavaraa sekä maitoa. Linjaa ajetaan tänäkin päivänä – tosin nykyaikaisilla busseilla.

Kuljetuskalustomme ulottuu näppärään liikkumiseen soveltuvista henkilöautoista ja minibusseista pidemmille matkoille loistavasti sopiviin 66-paikkaisiin maksibusseihin.

Kohti kasvua

1950-luku toi Suomeen kasvun kauden. Niinpä Väinö Ventoniemi rakensi Jokelaan liiketilat, autotallit huoltotiloineen. Kaukokatseisena yrittäjänä hän hankki myös sora-alueita. Soranajon ja linja-autoliikenteen kasvun myötä Ventoniemi alkoikin jo olla merkittävä työllistäjä Uudellamaalla.

Suomalaisiin iski 1960-luvulla matkailun kaipuu. Eipä siis ihme, että vuonna 1965 Väinö Ventoniemi oli perustamassa Hyvinkään Matkatoimistoa. Linja-autoliikenne laajeni useiden yritysostojen myötä ja Hyvinkäälle rakennettiin uudet toimitilat. Toimialat eriytettiin osakeyhtiöihin, jolloin syntyivät Ventoniemi Oy ja Ventoniemen Sora Oy. Yrityksistä muodostui vahva perheyhtiö.

70-luku oli Ventoniemi-yhtiöille vahvaa kasvun aikaa. Riihimäen Liikenne Oy siirrettiin Ventoniemi-yhtiöiden omistukseen. Linja-autoliikenne kasvoi ensimmäisestä ”maitolinjasta” 60 linja-auton yritykseksi. Reittikilometrejä kertyi vuodessa 3,3 miljoonaa Uudellamaalla ja Hämeessä. Tilausajojen määrä kasvoi merkittävästi. Nimenmuutoksen myötä Hyvinkään Matkatoimisto muuttui Matkatoimisto Ventours Oy:ksi, joka toimi viidellä paikkakunnalla: Hyvinkäällä, Riihimäellä, Järvenpäässä, Mäntsälässä ja Orimattilassa. Soraa ajettiin omilla perävaunullisilla yhdistelmillä Hyvinkään ja Suur-Helsingin alueille Hyvinkäällä, Hausjärvellä, Lopella ja Nurmijärvellä sijaitsevilta tuotantolaitoksilta.

Perheyhtiö henkeen ja vereen

1990-luvulla Ventoniemi oli yhä edelleen vahva perheyhtiö. Ammattitaitoisen henkilökunnan määrä nousi yli 150. Suomen liittyminen Euroopan Yhteisöön 1995 toi mukanaan merkittäviä muutoksia perinteisen bussiliikenteen toimintatapoihin. Ala vapautui uusille yrittäjille, perinteistä linjaliikennettä alettiin kilpailuttaa ja liikennöinti perustui pitkälti erilaisiin ostosopimuksiin.

Vuosikymmenen alkupuolella maassamme koettiin myös taloudellinen lamakausi. 90-lukua voidaankin luonnehtia bussialalla todelliseksi muutosten vuosikymmeneksi. Uusiin haasteisiin kuitenkin sopeuduttiin hyvin ja yhtiön 70-vuotismerkkipäivää 1998 vietettiin huhtikuussa 1998. Yhtiön ensimmäinen kaksikerrosbussi, Neoplan Skyliner aloitti liikennöimisen.

Ventoniemen museobussilla, vuoden 1961 ”Siipi-Wiimalla” teet vaikutuksen. Täysin entisöity museobussimme sopii monenlaiseen tilausajoon ja tarjoaa nostalgiaa kaipaaville hetkeksi matkan menneeseen.

Kehityksen kärjessä

2000-luvulla Ventoniemi-yhtiöissä jatkettiin yrityksen kehittämistyötä. Laatu- ja ympäristöjärjestelmiä rakennettiin ja yrityksen kilpailukyky oli mittaustenkin perusteella korkealla tasolla. Myös henkilöstön työtyytyväisyys todettiin suoritetussa mittauksessa hyväksi. Kalustoa uusittiin edelleen ja bussien keski-ikä oli alan huippuluokkaa Suomessa.

Euroon siirtyminen vuoden 2002 alussa hieman jännitti, mutta muutos sujui ongelmitta. Uuden vuosituhannen alkua ovat valitettavasti sävyttäneet terrorismi, sodat ja uudet erilaiset tautiepidemiat, jotka vaikuttavat turismiin ja sitä kautta yrityksemmekin tilausajotoimintaan. Toivottavasti olot rauhoittuvat ja maailman talous pääsisi jälleen kasvu-uralle.

Hyvinkään varikon korjaus- ja laajennustyöt saatiin valmiiksi vuoden 2002 lopussa ja vuoden 2003 alussa myös toimiston väki pääsi muuttamaan uusiin valoisiin ja käytännöllisiin tiloihin. 75-vuotismerkkipäivää vietettiin huhtikuussa työn merkeissä ja ainoastaan henkilökunnan kanssa juhlien.

2000-luvun jälkimmäinen puolisko oli oikeastaan melko tasaisen tekemisen aikaa. Sukupolvenvaihdoksen ansiosta jo kolmas sukupolvi on ottanut paikkansa yrityksen johdossa. Kalusto on edelleen korkeatasoista ja hankintoja on nyt tehty myös Euroopasta, josta on lähinnä tullut hieman käytettyjä, vähän ajettuja turistibusseja. Ne soveltuvat hyvin yhtiön käyttöön, koska tilausliikenteessä kilometrejä tulee vuositasolle melko vähän.

Linja- ja ostoliikenteessä asemat säilytettiin hyvin, mutta kannattamatonta liikennettä jouduttiin lopettamaan jonkin verran. Yrityksen tietotekniikkaa kehitettiin systemaattisesti.

80-vuotisjuhlissa jotain uutta ja jotain vanhaa

Ventoniemi Oy:n 80-vuotisjuhlaa vietettiin keväällä 2008 asiakkaiden, sidosryhmien, ystävien ja luonnollisesti henkilökunnan kanssa. Juhlabussiksi tilattiin Lahden Autokorin 66-paikkainen, 15- metrinen uusi Scania OmniExpress. Myös lähes 50 vuotta vanha ”Siipi-Wiima” saatiin kunnostettua historiabussiksi juhliin. Ventoniemen historiaa ja nykypäivää käsittelevä 80-vuotisjuhlakirja julkaistiin juhlan yhteydessä.

Matka jatkuu

3.12.2009 tuli voimaan uusi joukkoliikennelaki, joka siirtymäaikojen jälkeen mullistaa nykyisen bussiliikenteen hoitomallin Suomessa. Yhteensä vuoteen 2018 asti ulottuvalla siirtymäajalla on tarkoitus antaa yrityksille aikaa sopeutua ja valmistautua entistä enemmän kilpailutettuun ja yhteiskunnan säätelemään liikenteenhoitomalliin.

2010-lukua on siis värittänyt tuleviin muutoksiin valmistautuminen. Lisäksi esillä olleet maailmanpoliittiset epävakaudet ovat omalta osaltaan vaikuttaneet erityisesti kansainväliseen liikenteeseen.

Joukkoliikennelain siirtymäaika on käytetty Ventoniemellä tarkasti hyödyksi. Ventoniemi on ollut 2010-luvulla aktiivisesti mukana pääkaupunkiseudun matkailuliikenteen ja muiden viranomaisten kilpailutuksissa. Kilpailutusten kautta Ventoniemi onkin saanut vastuulleen mm. Riihimäen kaupungin paikallisliikenteen ajamisen. Kilpailutuksien ohella Ventoniemellä on seurattu herkeämättä alan yleisten hankintamallien kehittymistä.

Ventoniemellä on myös nähty tärkeäksi investoida kalustoon ja tätä kautta turvata huippulaatu asiakkaille myös jatkossa. Käytössä olevien bussien kokonaismäärää on samalla hieman tiivistetty ja tarkistettu siten, että kalustovalikoima vastaa asiakkaiden tarpeisiin parhaalla mahdollisella tavalla.

Uusi laki liikenteen palveluista korvaa vuonna 2008 voimaan tulleen joukkoliikennelain vuonna 2018. Siirtymäajan sopimukset päättyvät eri liikennealueilla 2018–2019, jonka jälkeen astutaan lopullisesti digitalisaation siivittämälle uusien sopimusten palveluaikakaudelle.

Hauhon Liikenne vahvisti toimintaa

Maaliskuussa 2019 Hauhon Liikenne Oy:n osakekanta siirtyi Ventoniemen omistukseen. Kauppa laajensi Ventoniemen mahdollisuuksia toimia tilausajomarkkinoilla entistä vahvemmin. Yrityskauppa lisäsi yhtiön voimavaroja sekä Kanta-Hämeessä että Pirkanmaalla. Kauppa toi mukanaan myös lisää osaamista valmismatkojen toteuttamiseen. Omistajanvaihdoksen jälkeen Hauhon Liikenne jatkoi toimintaansa entiseen malliin. Yrityksen aikaisempi omistaja Rami Nieminen toimii yksikön vetovastuussa. Ventoniemi jatkaa siis toimintaansa luotettavana ja monipuolisena henkilöliikenneyhtiönä, toimialan muutoksista huolimatta.

Vuonna 2019 Ventoniemi jatkoi investointejaan uuteen kalustoon. Yhtiö hankki alkuvuodesta uuden ison invabussin, johon mahtuu jopa kahdeksan pyörätuolia kerralla sekä 20-paikkaisen pikkubussin tilausajoihin. Alkukeväästä Ventoniemi osti uuden täysvarustellun tilausmatkabussin, joka edustaa bussien kokoluokassa niin sanotusti mammuttisarjaa. Loppukeväästä kalustoa täydennettiin vielä VIP-tason 32-paikkaisella tilausajobussilla.